Preview: Prey

Hoewel Prey pas vanaf volgende week in de schappen ligt, kunnen we het eerste uur van de game nu al spelen via de demo voor Xbox One en PlayStation 4. GamerGIRL is hier natuurlijk meteen mee aan de slag gegaan en onze bevindingen kan je lezen in deze Prey preview!

Prey is een futuristische sci-fi shooter, die zich afspeelt op een ruimtestation genaamd de Talos I. Dit is een enorm onderzoeksstation dat is opgezet om experimenten met buitenaardse levensvormen, Typhon genaamd, te kunnen uitvoeren. Op Talos I wordt namelijk geëxperimenteerd met de toepassing van het DNA van deze aliens op menselijke proefpersonen.

Natuurlijk kan dit niet goed blijven gaan, hebben die onderzoekers ooit wel eens een sci-fi film gekeken?! Op een dag gebeurt dus het onvermijdelijke: een experiment gaat gruwelijk fout en de vijandige Typhon barsten los. Ze nemen het ruimtestation over en vermoorden daarbij iedere ongelukkige persoon die op hun pad komt.

Een briljante wetenschapper

Dat is de benarde situatie waarin Morgan Yu, het hoofdpersonage van Prey, zich bevindt. Een van de vele dingen die tof zijn aan Prey, is dat Morgan zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn. Dit heeft bovendien (althans, in de demo) weinig impact op de game zelf. Je wordt dus niet anders behandeld wanneer je de game als vrouw speelt, behalve dat mensen je aanspreken met Ms in plaats van Mr. Op deze manier word je niet gelimiteerd, of je nu als man of vrouw speelt, en dat is hoe het hoort te zijn. Extra punten voor Prey op dat gebied, dus!

Morgan Yu is een briljante wetenschapper aan boord van Talos 1, die al snel in de strijd tegen de Typhon gegooid wordt. Na een rustig begin, waarin je kennis maakt met verschillende aspecten van de game zoals de besturing, slaat de toon al snel om. Morgan komt erachter dat alles aan boord van de Talos 1 niet is zoals het lijkt en moet opeens vechten voor haar leven.

Het eerder zo mooie en lichte onderzoeksstation is vervallen tot een plek die zo decor zou kunnen staan voor een horrorfilm. Alles is verwoest, er liggen lijken op de grond en het licht valt telkens uit. Je wil hier helemaal niet zijn, maar je moet weg zien te komen en dus ben je eigenlijk gedwongen om op verkenningstocht te gaan. Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk, want het hele station krioelt met aliens. Gelukkig ben je uitgerust met skills en wapens om deze buitenaardse levensvormen een kopje kleiner te maken!

Bereid je voor op jumpscares!

Tijdens de Prey demo kom je verschillende vijanden tegen, waarvan de Mimic het meest opmerkelijk zijn. Deze vijanden beschikken namelijk over de kracht om zich te veranderen in alledaagse objecten, vandaar ook de naam Mimic. Dit betekent dat je nergens echt veilig bent: is die bureaustoel die je ziet wel echt een stoel? En dat koffiekopje dan?

Verwacht dus ook zeker wat jumpscares in Prey. Dit maakt de game enorm tof, want je weet eigenlijk nooit wat er komen gaat. Je denkt misschien dat je alleen bent, maar dat kan heel anders blijken te zijn. De constante spanning die hangt in Prey is precies goed: niet zo eng dat je de game liever niet speelt, maar ook verre, verre van saai.

Daarnaast hebben we kort kennis gemaakt met een andere vijand, namelijk de Phantom. Deze vijanden zijn een stuk groter dan de Mimic en ook een heel stuk sterker. Het is nog niet echt aangeraden om ze te bevechten, want je zult al snel het onderspit delven, zoals wij tijdens onze playthrough meerdere malen hebben ondervonden.

Naar hartenlust verkennen

Meteen valt op hoeveel vrijheid je krijgt in Prey, al vanaf de allereerste momenten in de demo. Je kan er namelijk voor kiezen om meteen je pak aan te doen, wat je objective is. Maar dat hoeft niet: wij hebben de eerste tien minuten doorgebracht in de slaapkamer van Morgan Yu, waarbij we onder andere hebben gedoucht, e-mails hebben bekeken, ontbeten, en o ja, een enorme ravage hebben aangericht op Morgans bed. Blijkbaar kan je namelijk (bijna) ieder object oppakken en naar wens verplaatsen: wij probeerden op het bed een toren van bureaulampen, stoelen, appels, vazen, pizzadozen en allerlei andere dingen te bouwen. Oké, tijd om verder te gaan.

Deze vrijheid is tijdens de gehele demo volop aanwezig. Of je hier gebruik van maakt, is natuurlijk aan jou, maar voor iemand die gek is op verkennen is dit een geweldige optie. Zo kun je zelfs op de meest gekke plaatsen komen, als je dat wilt. Tijdens het spelen van de demo hebben wij een ladder gemaakt met behulp van een wapen dat snel hardend schuim afschiet, om zo op een plek te komen waar je anders niet zou kunnen komen. Er was hier niet heel veel te doen behalve wat loot verzamelen, maar alsnog is het tof dat je de mogelijkheid krijgt.

Bovendien ziet Prey er grafisch erg mooi uit en zijn de verschillende omgevingen echt om van te smullen. De inspiraties van de game zijn hier echt te merken, waarbij Talos 1 vaak qua vormgeving overeenkomt met het Rapture dat we kennen uit BioShock. En daar hebben wij natuurlijk geen enkel probleem mee.

Niet slechts een shooter

Het is je waarschijnlijk in de alinea’s hierboven al duidelijk geworden, maar Prey is zeker niet slechts een shooter. Zo krijg je ten eerste een hele hoop vrijheid voorgeschoteld en kan je Talos 1 naar hartenlust verkennen. Je hoeft dus niet per se steeds voor de objectives te gaan, maar je kan alles op je eigen tempo doen.

Daarnaast bevat Prey een hoop puzzelelementen, waar we tijdens de demo mee kennis mochten maken. Deze puzzels komen in verschillende vormen, denk bijvoorbeeld aan het hacken van apparaten. Dit doe je door een soort minigame te voltooien die wat vergelijkbaar is met het hacken in BioShock. Daarnaast vind je ook minder voor de hand liggende puzzels, die zich bijvoorbeeld uiten in de manier waarop jij met een obstakel omgaat.

Zo kwamen we in de demo voor het volgende probleem te staan: we moesten door een deur komen, maar daar hadden we een keycard voor nodig. Je kon vervolgens op zoek gaan naar de keycard, of je kon proberen een andere manier te vinden. Blijkbaar was er ook nog een ventilatieschacht te vinden waar je doorheen kon kruipen, om zo aan de andere kant van de deur terecht te komen. Wederom geldt dus: je speelt de game geheel op jouw manier. En dat is tof!

Prey smaakt naar meer!

De Prey demo heeft in ieder geval een goede indruk bij ons achter gelaten en we kunnen dan ook niet wachten tot we volgende week met de volledige game aan de slag kunnen. Zowel het verhaal als de gameplay hebben onze interesses gewekt en we willen zo snel mogelijk meer te weten komen over de Talos 1, Morgan Yu, de Typhon en alle mysterieuze experimenten die op dit ruimtestation hebben plaatsgevonden.

Houd je van games als BioShock, Dead Space, Dishonored of Deus Ex, dan is de kans vrij groot dat je Prey erg tof gaat vinden. Sowieso is de demo gratis te downloaden op Xbox One en PlayStation 4, dus mocht je dit weekend niets te doen hebben, dan is dit een zekere aanrader!

Laura
Oprichter van GamerGIRL. Kan urenlang doorpraten over de filosofie van BioShock, is een groot Mass Effect-fan en heeft een obsessie met haar PS Vita. Heeft behalve games ook een zwak voor films, televisieseries, gadgets en muziek.
Laura on EmailLaura on FacebookLaura on LinkedinLaura on Twitter